Prof. Dr. Mathias Götzl

Junior Professor for Vocational Education and Training (especially for students with special needs)

 

Phone: +49 (0)381 498 2641

Fax: +49 (0)381 498 2694

Email: mathias.goetzl(at)uni-rostock.de

Visiting Address: August-Bebel-Str. 28, 4th floor, room 4040

Office Hours: Tuesday, 9-10 a.m. (during the lecture period), as well as at any time by arrangement

Professional background:

• Since 10/2016: Junior Professor for Vocational Education and Training (especially for students with special needs) at Institute for Vocational Education, University of Rostock

• 03/2014 to 09/2016: research assistant (since 06/2014: academic counselor) at the Professorship for Business Education and Human Resource Management, Georg August University of Göttingen (Prof. Dr. Susan Seeber)

• 04/2014: doctorate (Dr. rer. pol.) at the Faculty of Economics and Business Administration, Friedrich Schiller University of Jena

• 10/2009 to 02/2014: research assistant at the Chair for Business Education, University of Jena (Prof. Dr. Holger Reinsch)

• 09/2007 to 09/2009: preparatory service for teaching at vocational schools in the professional discipline economy and administration and for history as school subject at the ‘Dr. Eduard Amthor State Vocational School for Business Administration’, Gera, and at the State Studienseminar Erfurt

• 10/2002 to 04/2007: studies of business education at the University of Jena, focusing on business education, production and industrial management, and of economic and social history

• 09/1999 to 09/2002: dual studies in business administration (graduate in business economics (Betriebswirt)), specializing in industry) at the Academy of Economics of the Potsdam Chamber of Commerce and the HAACKE + HAACKE GmbH Co. KG, Celle and Potsdam, (industrial clerk 06/2001 and vocational and work-related suitability (AEVO) 12/2001)

• 07/1998: higher education entrance qualification (Abitur) at the Friedrich-Schiller-Gymnasium Eisenberg

 

Focuses in academic research and teaching

• Student-oriented vocational didactics

• Teaching and learning research (especially vocational educational research)

• Educational professionalism and teacher education research (with special regard to school-practical and professional-practical studies) 

• Curriculum theory

• Research on historical vocational education and training

Fellowships

• German Educational Research Association (GERA) (= Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)), Section for Vocational and Economic Education and Section for General Education

• Jena Institute for Vocational Education Research and Vocational Guidance

Reviewer

  • bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online
  • VETNET Conference Series ‘Crossing Boundaries in Vocational Education and Training’
  • Journal for Higher Education Development (= Zeitschrift für Hochschulentwicklung)
  • Zeitschrift für ökonomische Bildung

Selected publications

Götzl, M./Jahn, R. W.: Subjektive und intersubjektive Perspektiven auf Lebenssituationen – Zur (strengen) Interdependenz von Situations- und Wissenschaftsorientierung aus der Perspektive des (lernenden) Subjekts. In: Fischer, A./Oeftering, T./Oppermann, J. (Hrsg.): Der fachdidaktische Code der Lebenswelt - und/oder (?) Situationsorientierung: Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren 2017 [Leuphana-Schriften zur Berufs- und Wirtschaftspädagogik; Bd. 8], S. 94-111.

Götzl, M./Ketschau, T. J.: The Antagonism in Commercial Training: Vocational and Liberal Education. The Development of the Commercial School of the Trade Guild Hall in Gotha (1817–1902). In: Gonon, P./Berner E. (Eds.): History of Vocational Education and Training in Europe: Cases, Concepts and Challenges. Bern: Peter Lang 2016 [Studies in Vocational and Continuing Education, Vol. 14], pp. 107-124.

Jahn, R. W./Götzl, M.: Forschung lernen durch Forschendes Lernen – Zur Verbindung von Forschung und Lehre in Schulpraktischen Studien. In: Jenewein, K./Henning, H. (Hrsg.): Kompetenzorientierte Lehrerbildung - Neue Handlungsansätze für die Lernorte im Lehramt an berufsbildenden Schulen. Bielefeld: W. Bertelsmann, 2015, S. 281-302.

Jahn, R. W./Götzl, M.: Unterrichtsmuster sichtbar machen – Zur Variabilität von Unterrichtsrhythmen und Sozialformen im kaufmännischen Unterricht. In: Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 110 (2014) 1, S. 57-78.

to the complete list of publications

Selected presentations at conferences

Götzl, M./Geiser, P./Marschner, S./Jahn, R. W. (2017): Zur Institutionalisierung der Berufs- und Wirtschaftspädagogik (im deutschsprachigen Raum). Eine kollektivbiographische Studie zur Etablierung der Wirtschaftspädagogik im 20. Jahrhundert (Vortrag auf der Jahrestagung der Kommission für Wissenschaftsforschung der DGfE in Göttingen, 4.-6. Oktober 2017).

Driebe T., Götzl, M., Jahn R. W. (2017): Teachers’ Attitude towards Inclusion in Vocational Education (International VET-Conference ‘Crossing Boundaries in Vocational Education and Training: Social Dimensions and Participation’, Rostock, from 16 to 18 August 2017).

Götzl, M./Jahn R. W. (2016): Subjektive und intersubjektive Lebenssituationsorientierung – Ein relationales Perspektivenmodell zur Interdependenz von Situations- und Wissenschafts-orientierung aus der Perspektive des (lernenden) Subjekts (Vortrag im Symposium „Lebenswelt- und/oder Situationsorientierung?“ auf der Jahrestagung der Sektion BWP der DGfE in Hamburg, 12.-14. September 2016).

Götzl, M. (2014): Kaufmännische Berufserziehung im Antagonismus zwischen Berufs- und Allgemeinbildung. Zur Entwicklung und Bedeutung der Handelsschule der kaufmännischen Innungshalle zu Gotha (1817–1902) (Vortrag auf der International Research Conference „History of Vocational Education and Training (VET): Cases, Concepts and Challenges“ in Zürich, 8.-9. September 2014, gefördert durch den DAAD).

Jahn, R. W./Götzl M. (2014): Typische Unterrichtsmuster – Ansätze zur Beschreibung und Erklärung der Variabilität kaufmännischen Unterrichts (Vortrag auf der 2. Tagung der GEBF „Die Perspektiven verbinden“ in Frankfurt, 3.-5. März 2014).

to the complete list of conference activities